تیمچه های قدیمی بازار تهران با همان اسامی قدیمی هنوز پذیرای مشتریانی هستند که خرید از بازار را به پاساژهای رنگارنگ ترجیح می دهند.

تيمچه اكبريان

همشهری- مهدیه تقوی راد: تیمچه هایی که هنوز برخی حجره هایشان به سبک و سیاق مغازه های جدید درنیامده اند و حال و هوای گذشته را برای مشتریان تداعی می کنند . تیمچه ملاعلی کنی یکی از همین تیمچه هاست.

نام مقصد: تیمچه ملاعلی کنی

نشانی: بازار بزازها، پایین‌تر از چهارسوق کوچک

چطور برویم: پایین‌تر از چهارسوق بزرگ بازار زید را مشاهده می‌کنید. روبه‌روی آن هم تیمچه ملاعلی کنی قرار دارد.

قدمت: بیش از ۱۵۰سال

معرفی: این بازار مرکز فروش پارچه‌های ایرانی و خارجی با قیمت پایین است. اگر قصد خرید پارچه ایرانی یا خارجی‌ خصوصا در متراژ زیاد دارید، حتما به این تیمچه بروید.

حجره یا کلاس درس

یکی از خصوصیات حجره‌های این بازار نداشتن ویترین است. در تیمچه ملاعلی کنی مثل بازار کیلویی‌ها که فاصله چندانی با آن ندارد، طاقه‌های پارچه ردیف به ردیف کنار هم روی زمین قرار گرفته‌اند و همین مسئله باعث شده تا معابر این تیمچه کوچک‌تر و رفت‌وآمد در آنها سخت‌تر شود. تمام مغازه‌هایی که در تیمچه ملاعلی کنی می‌بینید قبلا حجره درس بوده و ملاعلی کنی هر روز صبح کلاس درس خود را در این محل برپا می‌کرده و بعد به مسجد کوچه مروی برای تدریس و اداره امور مسجد می‌رفته است.

تیمچه اکبریان

نشانی: خیابان ۱۵خرداد، بازارچه عودلاجان

چطور برویم: در خیابان ۱۵خرداد وارد بازارچه عودلاجان شوید، در اواسط بازارچه قبل از خیابان حکیم سمت چپ بازارچه تیمچه اکبریان قرار دارد.

قدمت: ۲۵۰سال

معرفی:تیمچه اکبریان به‌عنوان نخستین بانک ایران، بنایی تاریخی بازمانده از قاجار است که امروزه بانام سفره‌ خانه طهرون قدیم از میهمانان خود پذیرایی می‌کند.

از تیمچه تا رستوران

این تیمچه در زمان آقامحمدخان قاجار ساخته شد و در دوران فتحعلی شاه به‌عنوان نخستین بانک رهنی کشور آغاز به‌کار کرد. تیمچه اکبریان، پس از مرمت و بازسازی در سال۱۳۹۰، بانام «سفره‌خانه طهرون قدیم» درهای خود را برای پذیرایی ازمردم گشود اما قبل از آن در سال ۱۳۸۴ با شماره۱۳۶۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود. در طبقه همکف این تیمچه، حوض آبی‌رنگی خودنمایی می‌کند. ۲ویترین شیشه‌ای هم در کنار حوض قراردارد که ظروف قدیمی وعتیقه‌ای را در خود جای داده است.

کد خبر 873296
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha